Het invullen van een ruimte
Het is de steeds terugkerende uitdaging voor elke tuinarchitect. Hoe een nog lege ruimte in te vullen. Op een zowel aangename als functionele manier en daarbij rekening houdend met het wensenpakket van de eigenaren. Elk tuinontwerp start vanuit die basisvraag.
Een lege ruimte invullen. Hoe pak je dat aan, waar begin je, hoe visualiseer je het eindresultaat vanaf de tekentafel, zijn er achteraf nog aanpassingen mogelijk… Allemaal vragen die door het hoofd van een tuinarchitect gaan tijdens het ontwerpproces. Overigens doorloopt een bouwkundig architect eenzelfde zoektocht.
Het Guggenheim Museum is ontworpen door de Amerikaanse architect Frank Gehry. Niet de eerste de beste. Hij ontwierp o.a. het Dansende Huis in Praag, het Fondation Louis Vuitton in Parijs en de Walt Disney Concert Hall in Los Angeles. Gehry beschouwt architectuur als een kunstvorm. Voor hem is expressie in de architectuur essentieel, daarom benadert hij elk gebouw als een sculpturaal object. Daar ging het bij het Guggenheim Museum een beetje mis. Daar vergat Gehry misschien wel het belangrijkste aspect: de uiteindelijke invulling van de museumruimte.
In het Guggenheim creëerde Gehry de grootste museumzaal ter wereld, 130 meter lang en met een asymmetrische vorm. Meteen al bij de eerste tentoonstelling vonden de curatoren dat veel kunstwerken verloren gingen in deze enorme ruimte, ze vonden het lastig om ze in deze megazaal tot hun recht te laten komen. Gehry dacht misschien dat de ruimte leeg al mooi genoeg was – waar hij misschien ook gelijk in had – en daarmee verloor hij het uiteindelijke doel van de zaal uit het oog. De ruimte moest immers kunst goed tot zijn recht laten komen en dat mislukte.
Al snel werd besloten om het over een andere boeg te gooien, om de ruimte door één kunstwerk te laten vullen. De Amerikaanse minimalistische kunstenaar Richard Serra kreeg letterlijk en figuurlijk alle ruimte en plaatste hier zijn The Matter of Time. Zeven monumentale objecten van gebogen staal, permanent te bewonderen.
Uiteindelijk kwamen alle betrokkenen zo tot het beste resultaat; een ruimte passend om een kunstwerk en een kunstwerk passend in een ruimte.
In deze uitgave reportages over:
Buro Steef
Erik van Gelder & De TuynKamer
Sparq Tuinen
Beeldhouwer Karin van Ommeren
Tophovenier: Puur Groenprojecten
Studio Linda Wester
Van Wijk Hoveniers & Van Dorp Hout
Hoveniersbedrijf De Zanderik & Schellevis
Evink Hoveniers
Snoek Hoveniers & Adezz
Van Rooyen Tuinen & Ambiance Wellness
Michiel van Loon & Plunge Pools
Eric Bijl Tuinontwerp & TEBI-Exclusief