Met respect voor de historie ontwierp Linda Collignon bij deze dokterswoning uit 1920 de tuin. Het moderne comfort dat de eigenaren wensten, sluit naadloos aan op de sfeer van een eeuw geleden. Met gevoel voor architectuur en materialen laat Linda hier oud en nieuw naadloos in elkaar overgaan.

Bij deze twee-onder-een-kap dokterswoning uit 1920 was de tuin behoorlijk verwaarloosd. De woning ligt tegen een dijk en door de decennia heen was het grondniveau vanwege verzakkingen zo’n 60 cm gedaald. Daarnaast was een groot deel van de beplanting behoorlijk verouderd. Nadat de eigenaren eerst de woning flink onder handen hadden genomen, kreeg Linda Collignon de vraag om de tuin daarop aan te laten sluiten. Als eerste werd besloten om een groot deel van de beplanting af te voeren. Slechts enkele gezonde, beeldbepalende bomen en heesters bleven staan en kregen een opknapbeurt. Daarna werd grond aangevoerd om op te hogen. Linda: “Niet het hele perceel overigens, dan zou het verschil met de buren te groot worden.” Een ophoging kwam er bij de voordeur, door het plaatsen van een trap, en bij het forse terras tegen de achtergevel. Het perceel ligt richting zuid-zuidwest. Met name achterin bleven hoge bomen gespaard zodat er toch sprake is van een redelijk schaduwrijke tuin. De vraag van de eigenaren – een jong stel druk met hun werk – was een aangename buitenruimte om op verschillende plekken, al dan niet met vrienden, van te kunnen genieten. Óók in periodes met minder aangenaam weer. Daarbij vonden ze een connectie met de woning belangrijk. “Voor mijzelf was het de uitdaging om de schuine hoek achterin minder zichtbaar te maken. Dat lukte door strakke breedtelijnen aan te brengen waardoor de ruimte nu optisch breder lijkt.”

Tuinhuis in modern zwart
Meest opvallende element is het tuinhuis met schuifpuien van glas. “Omdat de eigenaren een moderne uitstraling wilden, hebben we het geheel in zwart uitgevoerd.” De stevige staanders van Douglas hout staan op schroefpoeren en zijn zwart gebeitst, net als de boeiboorden. De achterwand binnen is afgewerkt met contrastrijk latwerk van Fraké hout. Ook de doorkijkhaard – met een afzuigkanaal door het dak – is hiermee afgewerkt. Om tuinhuis met tuin te verbinden is het latwerk ook buiten verwerkt. Bij de schutting op de erfgrens met de buren en bij de schutting en poort op de grenslijn van voor- en achtertuin. Ook in de voortuin, tegen de garage, is voor hetzelfde Fraké hout gekozen. “Na verloop van tijd gaat het overal vergrijzen, een wens van de eigenaren. Het versterkt de overgang naar de natuurlijke beplanting.”
In het tuinhuis zijn voor de doorkijkhaard loungemeubels geplaatst. Spotjes geven aangenaam licht tijdens de avonduren en een heater in het plafond zorgt ervoor dat het hier ook in de wintermaanden aangenaam vertoeven is.

Op de grenslijn tussen voor- en achtertuin staat tegen de lattenwand een opbergsysteem voor het openhaardhout. “Staallokaal heeft dit op maat gemaakt en vervolgens in hetzelfde zwart gepoedercoat. De nu nog kleine klimhortensia ernaast zal het op den duur gedeeltelijk gaan begroeien.” Aan de andere kopse kant kwam een overkappende pergola, in het verlengde van het tuinhuis. Van hetzelfde Douglas hout en weer in hetzelfde zwart. Eronder staat de eettafel. Aan de bovenzijde zorgen balken voor stevigheid en houvast voor de klimop die er de komende jaren overheen zal gaan groeien. “Ertussen heb ik, voor de kleur, bloeiende klimmers als Clematis en passiebloem geplant.” Ruyg Tuinen verzorgde de opbouw van zowel het tuinhuis als de pergola. Zij regelden ook de verdere aanleg van de tuin.

Hergebruik gebakken klinkers
Rondom én in het tuinhuis is bestraat met dikformaat klinkers. Deze waren al aanwezig en werden hergebruikt. Het zijn oude, gebakken klinkers in verschillende kleurnuances. “Ze sluiten prachtig aan op de stijl van de woning en de sfeer die we in de tuin wilden creëren.” Veel van de oude klinkers waren licht beschadigd en werden daarom omgedraaid teruggelegd. “Omdat ze allemaal iets in afmeting verschillen vroeg het voegen extra aandacht.”
Het hoogteverschil bij het grote terras wordt opgevangen door een hardhouten damwand waartegen een houten constructie is geplaatst. Daarop liggen Oud Hollandse opsluitbanden van Schellevis. Van beton, in de maat 100x50x8 cm en in de kleur grijs. “Ze zijn op hun kant gelegd en steunen op de houten constructie. Zo ogen ze als zwevende traptreden.” Zijdelings worden ze met strijklicht bescheiden uitgelicht. “Het tijdloze grijs van het beton vormt een aangename overgang tussen de oude klinkers in natuurtinten en het tuinhuis met pergola in zwart.” Mooi in combinatie met dit alles zijn de vlakken gevuld met grind. Dit grind, Limburgs wit, heeft een landelijke uitstraling. Het is gelegd in stabilisatiematten. “Ik koos bewust voor klein formaat, 8-16 mm. Dat oogt subtieler en is prettiger in gebruik, ook op de oprit.”
Op het grote terras tegen de achtergevel van de woning liggen Oud Hollandse betontegels, eveneens van Schellevis. In de maat 100x100x6 cm en in dezelfde kleur grijs. “Om er één geheel van te maken.” Om de rechte vlakken te verzachten staan op verschillende plaatsen wolkformaties geknipt van wintergroene Prunus lusitanica, Portugese laurier. Daar waar de tegels de wolken raken zijn ze gebogen uitgesneden. “Om de ronde vorm van de wolkformatie te benadrukken.” De zitmeubels op het terras zijn, net als die in het tuinhuis, van 4 Seasons Outdoor en gekocht bij JvB Meubels. “Ik adviseer daar altijd bij, om alles daarna samen met de klant uit te zoeken.”
Voorjaarsbloei en herfstkleuren
Verder de achtertuin in valt het strak omlijste gazon op en de daarin liggende langwerpige staptegels die naar het achterste deel leiden. “In dezelfde maatvoering als de traptreden, zo vormt zich een ritme.” Dicht tegen het terras aan de achtergevel staat een voorjaarsbloeiende Magnolia, verder de tuin in plaatste Linda enkele nieuwe bomen als een voorjaarsbloeiende Malus – met opvallende sierappeltjes in het najaar – en een Liquidambar en Parrotia met beide een spectaculaire herfstkleur. Minder bekend is de Lagerstroemia die rijk bloeit in de maanden augustus en september.

Noemenswaardig is nog het kunstwerk. Een beeld dat de eigenaren zelf hebben uitgezocht en wat ze graag een prominente plek wilden geven. “Het staat halverwege de tuin, op een sokkel, en is vanuit alle hoeken goed te bewonderen. Met spotjes is het ’s avonds mooi uit te lichten.”
In de voortuin komen veel van de besproken materialen terug, wederom om een eenheid te creëren. In de lijn van de voordeur ligt het pad met hergebruikte gebakken klinkers, ernaast een grindvlak voor het ruimtelijke effect. Voor de breedtelijn staat er halverwege het pad een dubbele pergola van zwart gebeitst Douglas hout en bij de voordeur is er een brede opstap van wederom Oud Hollandse tegels van Schellevis. Wolken van Portugese laurier verzachten ook hier weer de strakke lijnen en een meerstammige Cornus kousa zorgt voor voorjaarsbloei en herfstkleur.

Samenvattend maakte Linda Collignon met een passie voor groen, met mooie duurzame materialen en met oog voor architectuur hier een tuin die past bij zowel de woning als de eigenaren. “Persoonlijk en op maat gemaakt.”
Respecting History
The garden of this 1920s doctor’s house was neglected. After the owners had renovated the house, Linda Collignon was asked to update the garden accordingly. Much of the existing planting was removed, and sections were raised with imported soil. The owners – a young couple busy with their work – requested a pleasant outdoor space to enjoy in various locations, with or without friends. Most striking is the garden shed with sliding glass doors, finished entirely in black. The interior rear wall is clad with contrasting Fraké wood trellis. To connect the garden shed with the garden, the trellis has also been used outdoors. Over time, it will gradually weather, a desire of the owners. A firewood storage system, custom-made by Staallokaal, sits against the trellis wall at the boundary between the front and back garden. On the opposite end, a covered pergola has been installed, extending from the garden shed. In the same black. The garden house and its surroundings are paved with baked clinkers. These were already present and reused, as they complement the style of the house beautifully. The height difference towards the large terrace is accommodated by a sheet pile wall, against which concrete retaining strips from Schellevis form floating steps. The combination with the gravel, laid in stabilizing mats, is beautiful. Various cloud formations of evergreen Prunus lusitanica surround the large terrace, softening the straight lines. Halfway down the garden stands a work of art, easily admired from all angles. Many of the materials discussed are repeated in the front garden, creating a sense of unity.

